неделя, 23 юни 2013 г.

Наблюдаваме Суперлуна в неделя

Астрономите от Института по астрономия с Национална астрономическа обсерватория към БАН съобщават за поредното явление "суперлуние", което ще настъпи около 14 часа и 30 минути на 23 юни 2013 г.
Явлението е комбинация от две събития, които на 23 юни ще настъпят почти едновременно– те са преминаването на Луната през перигея на нейната орбита, при което тя ще се доближи на минимално разстояние от 356 989 км до Земята, и настъпването на фаза пълнолуние. Тъй като орбитата на Луната около Земята не е кръгова, а елиптична, при своето въртене тя преминава през точката от нейната орбита наречена перигей - тогава разстоянието между Земята и Луната е най-малко. След около половин месец Луната преминава през точката наречена апогей, в която разстоянието между нея и Земята е максимално. Периодът на преминаване на Луната през перигея (съответно апогея) е около 27,555 денонощия, а интервалът на повторение на фазите (от пълнолуние до пълнолуние, от новолуние до новолуние, от първа четвърт до първа четвърт и т.н.) е около 29,531 денонощия. Това от своя страна означава, че ако някога се случи така, че преминаването през перигея да съвпадне с пълнолунието, това събитие ще настъпи отново след около 411,8 денонощия, т.е. малко повече от година. Именно това е и периодът на повторение на "суперлунията", информират астрономите, цитирани от БГНЕС.

Тъй като по време на това събитие разстоянието Земя-Луна е по-малко от средното (което е 384 400 км), теоретично лунният диск трябва да изглежда малко по-голям и малко по-ярък на небето. В действителност при прецизни астрономически измервания и фотографии това би могло да бъде отчетено, но промяната в разстоянието е едва 7% и горните ефекти трудно биха могли да бъдат забелязани от човешкото око. Една кратка аналогия дава отговор на въпроса защо става така.

Ако си представим, че наблюдаваме с просто око човешка фигура, която се намира на около 3 км от нас (това е напълно във възможностите на нашите очи), е ясно, че ако се доближим с 200 метра до наблюдаваната от нас фигура (което са същите тези 7% промяна в разстоянието), тя никак няма да ни се стори по-голяма и по-ярка.

Бихме могли да наречем "суперлунието" на 23-ти "свръх-суперлуние" понеже разстоянието между Земята и Луната в този момент ще бъде малко над минималното възможно от 356 400 км.

Астрономите са категорични, че явлението "супер Луна" няма да окаже каквото и да било здравословно, емоционално, психологично или политическо въздействие върху Земята.

На 23 юни Луната ще изгрее на фона на звездите от съзвездие Стрелец в 21:02 за София, когато събитието на практика ще е приключило.
Астрономите отбелязват още, че техническото наименование на това явление е перигей на сизигия в системата Земя-Луна-Слънце и понятията от типа "суперлуние", "свръхлуна", "Супер Луна", "свръх-суперлуние" нямат астрономически произход и смисъл, но са лесноразбираеми за хората.

Предишното такова явление настъпи на 6. май 2012 а следващото се очаква през август 2014 година.

Източник: Мениджър Нюз

неделя, 16 юни 2013 г.

Какво казва науката за жегите?

Настъпи това време от годината, в което мислите ни често са насочени към разхладителни напитки с много лед.
В следващите редове ще обобщим няколко безспорно занимателни научни факта, които могат да ни помогнат да се справим по-успешно с горещините:

1. Не бързайте с бърсането на потта.
Зад този съвет се крие фактът, че колкото и да е досадна и неестетична, потта е важна част от нашия естествен биологичен „климатик”. В момента, в който се изпари от кожата ни всеки грам пот отвежда от тялото ни по 2427 джаула топлинна енергия, като по този начин го охлажда. Този процес се нарича „охлаждане чрез изпаряване” (evaporative cooling) и е в основата на съвременните климатици и хладилници. Когато избършем потта преди тя да се е изпарила, ние директно пречим на тялото си да се охлади по най-естествения за него начин. Прекият резултат е, че започваме да се потим още повече, за сметка на загубения охлаждащ ефект.
За щастие, не е необходимо да седим облени в пот, вслушвайки се в съветите на науката. Когато нашата естествена охлаждаща течност започне да капе, преди да може да се изпари, значи е време да посегнем към кърпите.

2. Внимавайте с климатиците.
Според едно научно изследване на учени от Университета на Отава (Канада) климатиците намаляват способността на човешкия организъм да се адаптира към жегите. За да се адаптира към горещината тялото засилва отделянето на пот, увеличава обема на кръвната плазма (източникът на потта), като в същото време намалява количеството на електролитите, които губим при потенето. В резултат, колкото повече време прекарваме в гореща среда, толкова по-добре телата ни се справят с топлината. Обратно, колкото повече време прекарваме в климатизирани помещения, толкова по-трудно става да издържаме на жегите навън.

3. Леко с бирата.
Ето това е най-сърцераздирателният научен факт написан някога в списание "Обекти", както и фактът, който ще бъде най-изчерпателно игнориран. За съжаление бирата, подобно на всеки друг алкохол ще ви затопли. Несравнимото удоволствие, което ще ви донесе една ледена бира в жегата бързо ще бъде компенсирано от разширяване на кръвоносите съдове на лицето ви, съпроводено с познатото зачервяване и с "онази приятна топлина". Крайният ефект за субективното ви моментно благосъстояние може да бъде обобщен като "повече топлина в жегата".

3. Пийте горещ чай.
Друго изследване потвърждава стария съвет, който е добре известен, но и крайно непопулярен – консумацията на горещи напитки в жегите помага за охлаждането на тялото. Разбира се нищо не може да се сравнява с изпиването на чаша ледена напитка в горещината. Тя ни охлажда отвътре и е изключително удовлетворяваща на момента. Чашата горещ чай обаче има доста по-добър и дълготраен ефект. Тя затопля отвътре, но тялото реагира като увеличава потенето. Крайният резултат е, че горещата напитка води до много по-голямо охлаждане на организма, в сравнение с консумацията на студена течност.

4.Яжте пикантни храни
Казаното за горещите напитки с пълна сила важи и за пикантните храни. Парадоксално, но факт - няколко люти чушки ще ви разхладят по-добре от една ледена бира.
obekti.bg

понеделник, 3 юни 2013 г.

4-минутни интензивни упражнения три пъти в седмицата гарантират защита от затлъстяване

Aко отделяте само 12 минути седмично и правите интензивни физически упражнения, ще се предпазите от затлъстяване. Това се отнася най-вече за онези, които водят заседнал начин на живот и работят по цял ден зад бюрото, взрени в компютъра.
Според норвежки учени тези 12 минути могат да бъдат разделени на три – т.е., можете да правите три пъти в седмицата по 4 минути упражнения и да запазите добрата си фигура и да се предпазите от напълняване.
е направили редица изследвания и достигнали до тези цифри, пише vesti.bg.
Така става ясно, че по 4 минути три пъти в седмицата – например понеделник, сряда и петък – са напълно достатъчни да ни поддържат в добра физическа форма. За 4 минути организмът се зарежда с достатъчно кислород, който се усвоява активно и което гарантира добра кондиция.
За хора, които по цял ден стоят на работата и не се движат пеша, тези упражнения могат да се правят всеки ден от седмицата по 4 минути, което ще засили още повече метаболизма, ще ги предпази от затлъстяване и дори може да ги втали.
Интензивните физически упражнения не само зареждт с кислород клетките, но и предпазват от сърдечно-съдови заболявания, диабет, намаляват кръвното налягане и помагат за по-добър тонус на организма.
lechitel.bg